Ako pripraviť auto na zimu bezpečne
Výmena pneumatík je bežná vec. Začnime teda s tými oblasťami na ktoré sa často zabúda.
- Brzdyna prvom mieste.
Hoci brzdiť na šmykľavom povrchu sa odporúča motorom : pustiť plyn a zaraďovať nižšie rýchlostné stupne až na 1, potom jemne brzdiť; je dobré si dať skontrolovať účinnosť bŕzd. Skrátka aby sa každé koleso brzdilo rovnakom čase. Tým sa znižuje riziko skríženia na cestách.
- Nastavenie svetlá – aby sme videli na cestu.
Nastaviť predné svetlomety a hmlovky sa dá aj svojpomocne. Je ale lepšie to nechať na odborné ruky. Nastavia rýchlo a presne.
- Dobré stierače zlepšia výhľad.
Potrhané gumy sú sú horšie ako nové menej kvalitné. Zhoršujú výhľad a tým aj stúpa riziko nehody.
- Výkon batérie – dobrý štart do nového dňa.
Kontrola napätia dobíjania alternátora je základ. Pokiaľ máme bezúdržbové akumulátory ako: AGM, GEL, EFB, máme vyššie šance že bude všetko v poriadku. No oplatí sa dať kontrolovať. Ale ak máme klasické batérie, dolejte destilovanú vodu, kontrolovať stav.
- Nápravaby sa nemala triasť.
Vyváženie kolies nie je všetko. Je potrebné dať nastaviť aj geometriu aby auto sedelo na ceste ako má, vtedy aj pneumatiky sa opotrebuju rovnako a pomalšie. Nastaviť by malo každých 10 tisíc kilometrov.
- Podvozokby malo byť ošetrené pred zimou.
Posypové materiály sú nepriateľom nielen kovových časti, no najviac poškodzujú železo. Z malých zhrdzavených neošetrených častí vznikne investícia za pár stoviek až tisíc eur. Preto sa oplatí investovať pred zimou pár desiatok.
- Výbavaktorá nám ušetrí čas aj peniaze.
Orech či kľúče bezpečnostných skrutiek aj matiek majme pri sebe. Tým ušetríme peniaze, odťah auta nebude potrebné.
Rozmrazovač zámkov a predných skiel, škrabka na sneh určite ocení každý kto nemá garáž, alebo chodí do práce s autom čiže väčšina z nás. Lopatka, snehové reťaze, metličky poslúžia cestovateľom nielen hôr.
- Nemrznúce zmesichladičov a ostrekovačov sú samozrejmosťou, ale treba venovať pozornosť aj ostatným kvapalinám a bodu mrazu.
Radšej namiešajme vyšší koncentrát a motor má istotu že nezamrzne.
Výmena motorového oleja napríklad z 10w40 na 5w40 šetří motor a zníži spotrebu paliva. Brzdové kvapaliny by sa mali meniť každý 2. rok aby sa vyhli fatálnym následkom spôsobené nepravidelnou výmenou. Spomeňme si aj na prevodovku hlavne na automatické.
- Náhradné kolesású tiež potrebné.
Je podstatné mať aj náhradné koleso v dobrom stave. Alebo mať sadu na rýchle opravy pneumatík. Ušetrí nám peniaze a čas za odťah či servisnú asistenčnú službu.
Na záver ešte pripomeňme povinnú výbavu: Reflexný Odev v dosahu zo sedla, Výstražný Trojuholník homologizovaný podľa predpisu EHK č. 27, Autolekárnička ale pozor na dátum spotreby, Rezervné koleso alebo sada na rýchlu opravu, príručný zdvihák a kľúč na matice. “Nepovinná” výbava: Ťažné lano, Hasiaci prístroj, Protisklzové (snehové) reťaze.