Nezařazené

Ako pripraviť auto na zimu bezpečne

Výmena pneumatík je bežná vec. Začnime teda s tými oblasťami na ktoré sa často zabúda.

silnive

  • Brzdyna prvom mieste.

Hoci brzdiť na šmykľavom povrchu sa odporúča motorom : pustiť plyn a zaraďovať nižšie rýchlostné stupne až na 1, potom jemne brzdiť; je dobré si dať skontrolovať účinnosť bŕzd. Skrátka aby sa každé koleso brzdilo rovnakom čase. Tým sa znižuje riziko skríženia na cestách.

  • Nastavenie svetlá – aby sme videli na cestu.

Nastaviť predné svetlomety a hmlovky sa dá aj svojpomocne. Je ale lepšie to nechať na odborné ruky. Nastavia rýchlo a presne.

řetězy

  • Dobré stierače zlepšia výhľad.

Potrhané gumy sú sú horšie ako nové menej kvalitné. Zhoršujú výhľad a tým aj stúpa riziko nehody.

  • Výkon batérie – dobrý štart do nového dňa.

Kontrola napätia dobíjania alternátora je základ. Pokiaľ máme bezúdržbové akumulátory ako: AGM, GEL, EFB, máme vyššie šance že bude všetko v poriadku. No oplatí sa dať kontrolovať. Ale ak máme klasické batérie, dolejte destilovanú vodu, kontrolovať stav.

  • Nápravaby sa nemala triasť.

Vyváženie kolies nie je všetko. Je potrebné dať nastaviť aj geometriu aby auto sedelo na ceste ako má, vtedy aj pneumatiky sa opotrebuju rovnako a pomalšie. Nastaviť by malo každých 10 tisíc kilometrov.

  • Podvozokby malo byť ošetrené pred zimou.

Posypové materiály sú nepriateľom nielen kovových časti, no najviac poškodzujú železo. Z malých zhrdzavených neošetrených častí vznikne investícia za pár stoviek až tisíc eur. Preto sa oplatí investovať pred zimou pár desiatok.

sníh

  • Výbavaktorá nám ušetrí čas aj peniaze.

Orech či kľúče bezpečnostných skrutiek aj matiek majme pri sebe. Tým ušetríme peniaze, odťah auta nebude potrebné.
Rozmrazovač zámkov a predných skiel, škrabka na sneh určite ocení každý kto nemá garáž, alebo chodí do práce s autom čiže väčšina z nás. Lopatka, snehové reťaze, metličky poslúžia cestovateľom nielen hôr.

  • Nemrznúce zmesichladičov a ostrekovačov sú samozrejmosťou, ale treba venovať pozornosť aj ostatným kvapalinám a bodu mrazu.

Radšej namiešajme vyšší koncentrát a motor má istotu že nezamrzne.
Výmena motorového oleja napríklad z 10w40 na 5w40 šetří motor a zníži spotrebu paliva. Brzdové kvapaliny by sa mali meniť každý 2. rok aby sa vyhli fatálnym následkom spôsobené nepravidelnou výmenou. Spomeňme si aj na prevodovku hlavne na automatické.

  • Náhradné kolesású tiež potrebné.

Je podstatné mať aj náhradné koleso v dobrom stave. Alebo mať sadu na rýchle opravy pneumatík. Ušetrí nám peniaze a čas za odťah či servisnú asistenčnú službu.

Na záver ešte pripomeňme povinnú výbavu: Reflexný Odev v dosahu zo sedla, Výstražný Trojuholník homologizovaný podľa predpisu EHK č. 27, Autolekárnička ale pozor na dátum spotreby, Rezervné koleso alebo sada na rýchlu opravu, príručný zdvihák a kľúč na matice. “Nepovinná” výbava: Ťažné lano, Hasiaci prístroj, Protisklzové (snehové) reťaze.